HOOFDMENU
In
Nederland

20-06-04; (deel2)
Vandaag een leuke wandeling gemaakt. Zoals gisteren bedacht met twee wandelstokken. Dat is mij niet echt goed bevallen. Het is een hele andere manier van lopen. Morgen weer eens proberen.
De ronde, zo'n 25 kilometer lang, was afwisselend. Zowel het landschap was afwisselend maar zeker ook het weer. Het ene moment een volle zon, en direct opvolgend een windvlaag die opgevolgd werd door regen. Dit werd de gehele wandeling herhaald.

zet muisaanwijzer op foto voor 2e foto

Ik moet wel zeggen dat het mij heel erg goed bevalt met een wandelstok. Het helpt je de pas er in te houden. Aan het einde van de trip is het wel zo -wat ik nu merk- dat je het steviger voelt. Normaal -zonder wandelstok- zegt je lichaam, tijdens het lopen, dat je het iets kalmer aan moet doen. Nu -met wandelstok- gaat het gewoon door. Dus dit zal vanavond/vannacht extra kramp opleveren, nu mijn benen aanvoelend...

04-06-21;
De wandeling van gisteren was vanochtend goed te voelen. Mijn voeten zaten helemaal vast...
Heb vanavond mijn benen 'los' gelopen. Mijn voeten voelen nu weer normaal aan. Morgen, afhankelijk van het weer, wil ik een flink stuk lopen. Ik heb nog een 40 dagen voor de start. De maand juli wil ik volgens een 'strak' schema trainen, weer of geen weer. Dus nu neem ik het er nog van.

04-06-28;
Ben -sinds enkele dagen- een gelukkige bezitter van een GPSmap 60C (zie voor info: www.gps.nl). Dit is een navigatiesysteem die je wereldwijd brengt daar waar jij wilt zijn. En dat op diverse manieren.
Heb vandaag via de 60C gelopen. Voordien een route uitgestippeld, en gelopen op hetgeen mij wordt aangegeven. Zal hierover, als ik dit geweldig apparaat goed 'onder de knie' heb, op de site www.wandeleninnederland.nl een hoofdstuk plaatsen. Daar zal ik t.z.t. ook de gelopen routes met verdere bijkomende gegevens plaatsen.

zet muisaanwijzer op foto voor 2e foto

Zoals voor een gedeelte gepland, heb ik een geweldige route gelopen. De totale lengte -uit en thuis- was exact 52,8 kilometer. Het is mij heel erg goed bevallen vandaag. Het weer zat mij mee, de omgeving zat mij mee, zo zeker ook de mensen die ik onderweg tegen kwam waren geweldig.

Tijdens mijn lunch ben ik gestopt bij een klein restaurantje aan de rand van een dorp tegen een bosrand aan. Ik kwam daar aanlopen en had een keuze om ergens plaats te nemen. Links, was een deel van het terras nog onbemand, op één persoon na. Ik heb voor mijzelf besloten om daar plaats te nemen waar die meneer in het zwarte leer ook zat. Deze meneer is een motorrijder. Heeft een Honda Coldwing 1500 V6.
Aan de praat gegaan met deze meneer over de mooie dag. Hij vertelde wat over zijn motor. Nodigde mij uit om bij hem aan tafel de lunch te gebruiken. Dit heb ik dus ook gedaan. Pakte mijn spullen en ging verhuizen naar zijn tafel. Als snel ging het onderwerp over, op een thema 'leven'. Nou... dacht ik, daar gaan we dan...
Om een groot verhaal in een notendop te doen, sprak ik tegen een meneer die ikzelf ± 60 jaar schatte. Is deze meneer 83 jaar. Heeft diverse levensmotto's. Eén van de vele motto's die deze meneer heeft, is je leven te beleven. Dat dit mij aanspreekt, is dan ook de reden geweest dat we elkander goed aanvoelde... Maar voor nu genoeg hierover...

Het wandelen ging goed. Alles zat mee, het weer, de paden, de mensen, gewoon alles... Door het gesprek met die meneer, was ik weer extra gemotiveerd. Dat is -denk ik achteraf- ook de reden geweest dat ik, al denkend, gewoon door ben blijven lopen. Was echt gemotiveerd.
Wederom diverse foto's gemaakt. Toch hem ik een keuze gemaakt uit bovenstaande foto's. De 'paddestoel' die op de foto te zien is, is echt heel groot. Links van de paddestoel ligt -schuinweg- een blad van een eikenboom ter vergelijking.
k hoop, dat ik straks als ik met de echte wandeling begin, nog vele paddestoelen tegen te komen.

zet muisaanwijzer op foto voor 2e foto

Heb van een vriendin -die uit ervaring spreekt- een tip gekregen, v.w.b. het wandelen met wandelstokken. Ik kan je nu uit mijn eigen (korte) ervaring vertellen, dat dit echt een hulpmiddel is, die ik tijdens het 'echte' wandelen ook altijd bij mij heb en als zodanig ook zal gebruiken. Het verlicht het lopen. Je loopt rechter op, je knieën worden minder belast en nog meer van dit alles. Zeker het wandelen met bepakking, wordt het lopen met wandelstokken, voor mijzelf, een stuk aangenamer.

04-06-29;
Vandaag heb ik het kalm aan gedaan. Vanmiddag heb ik lekker uitgewandelen. Voel alleen mijn rechterkuit v.w.b. een dikke spier, en iet of wat mijn bekken/heupen van het dragen van mijn rugzak.

Heb een leuke route uitgezocht. Deze route wil ik één dezer dagen bewandelen.

Dit is een route van 37,64 kilometer (23,38 miles). Via de 60C geeft hij 161 'waypoints' aan. Ben wederom benieuwd hoe e.e.a. gaat verlopen. Verslag volgt...

De onderstaande route wil ik dezer dagen met volle bepakking en op vol tempo gaan lopen. Deze route is 19 kilometer ( 11,8 miles) lang en heeft 242 'waypoints'.

04-06-30;
Het was benauwd vandaag. Wou een stevige wandeling maken wat mij niet gelukt is. Denk dat het een combinatie is geweest van het 'zware' eten van gisterenavond en -voor mijzelf- een benauwde dag. Was voornemens om een korte loop te doen van 2 x 10 kilometer met een gemiddelde van boven de 6,5 kilometer per uur. Heb de 14 kilometer net vol kunnen maken, om vervolgens de tegemoetkomende bus naar huis te nemen. Morgen wil ik richting Apeldoorn lopen. Ik kijk wel hoever ik kom.

zet muisaanwijzer op foto voor 2e foto

Heb vandaag rond Amersfoort gelopen. De diverse stadsparken die je rond het centrum tegenkomt, zijn het bezien meer dan waard. Bijna allemaal liggen ze aan de grachtengordel.
Aan de binnenkant van de gracht zie je veel van dit soort woningen staan (zie onderliggende foto). Met een eigen bruggetje van de ene naar de andere kant van de gracht.

04-07-01;
Vandaag zat ik in dubio; ga ik één van de bovenvermelde route lopen en voor een gedeelte genieten, of ga ik met -de inmiddels onmisbare- wandelstokken een 'duur'loop maken.
Ik heb voor het laatste gekozen. Heb de bus gepakt naar Barneveld en ben gaan lopen naar Apeldoorn.
Daar aangekomen, kijkend naar het gemiddelde wat ik gelopen heb, gaf mijn GPS 60c aan, dat ik begonnen ben met een 6,9 kilometer per uur en geëindigd ben met een totaal gemiddelde van 5,2 kilometer en dit over een totaal van 24 kilometer.

Morgen wil ik -e.e.a. afhankelijk van het weer- de eerste geplande route lopen die te zien is bij 04-06-29. Deze route gaat ook door diverse 'zachte' ondergronden, als bospaden, zandpaden e.a.. Het zal een 'zware' wandeling worden, zeker met de regen die gaat vallen..

04-07-03;
Vandaag wederom een fijne dag gehad. Niet zoals gepland, maar toch weer veel natuurschoon gezien.
Eerst richting Barneveld gelopen, wat een geweldig gebied is. Dit heeft mijns inziens te maken met het kleinschalige op het gebied van de agrarische sector. Dat richting Barneveld vaak voorkomt, heeft te maken dat vanaf mijn woonplaats je direct het bos in kan lopen richting Barneveld.

zet muisaanwijzer op foto voor 2e foto

Nadien ben ik naar een vriend in Hilversum gegaan. We zijn daar de Hilversumse Heide opgelopen. Daar enkele kilometers gewandeld, kwam ik deze lucht -2 foto's- in de lens van de fotocamera tegen. Het gaat mij hierbij niet om de 'verkeerde' compositie maar wel om de kleuren van de wolken. Ik blijf -ook dit deel van- de natuur het onbegrijpelijkste, maar ter gelijker tijd het aller mooiste vinden.

Niet veel gewandeld, al met al een 20 kilometer...

04-07-06;
Dat het een mooie dag was, weet een ieder. Het was niet te warm en zeker niet te vochtig. Het was voor mijzelf een fijne dag om te wandelen. Niet alles was prettig vandaag. Er waren twee dingen die mij 'gebroken' hebben. Eén daarvan is mijn fotocamera. Onderweg zie je zoveel schoon, dat je dat op de foto wilt hebben. Dat is dan ook de reden dat ik bij deze dag 3 x 2 foto's laat zien. Met het maken van foto's, sta je stil. Juist met een trip waar een lange klim in zit, is het dubbel zwaar om -nadat ik de foto's heb gemaakt- weer in je ritme te komen. Het tweede wat mij 'gebroken' heeft is de klim die in het parcours zat. De route van Barneveld naar Apeldoorn is -zeker v.w.b. het laatste gedeelte- een beste klim van 18 kilometer. En het 'ergste' is dat je die weg continue voor je ziet. Eén rechte weg die alleen maar naar boven toe gaat.

zet muisaanwijzer op foto voor 2e foto

Heb vandaag voor het eerst een neen te horen gekregen. Van wandelaars is het bekend dat ze een one-daypack of een rugzak bij zich dragen. Daarin zit veelal o.a. een waterzak. Een waterzak van gemiddeld 1 1/2 liter. Je weet ook dat een wandelaar veel water drinkt. De optelling is dan ook snel gemaakt dat je de waterzak relatief snel leeg hebt. Op zich is daar niets mis mee. Je komt woningen genoeg tegen daar waar je de waterzak weer kan vullen. De mensen, daar waar je de waterzak vult, vinden dat ook wel leuk, om eens een verhaal te horen van een wandelaar. over hun buurt. Kreeg ik toch vandaag een neen te horen van mensen die naast hun huis in de tuin zaten te lunchen. Dit vind ik heel erg. Niet omdat het mijzelf betrof. Maar het deed mij gelijk denken aan een versie van o.a. Toon Hermans en in de vernieuwde uitvoering van Joep van 't hek. De titel luid; 'hoe egocentrisch is een mens'. Het gaat mij hierbij niet om de titel, maar zeker wel om het tekstuele van dit versie.

Verder ben ik onderweg enkele leuke mensen tegen gekomen. Mensen die genoten van hun 'zijn'. Het straalde er van af. Het gaf mij -zeker na diverse 'klimmen' meegemaakt te hebben- weer een opkikker. Aangekomen bij de stadsgrens van Apeldoorn, dacht ik van 'hehe, ik ben er'. Mis dus. Toen moest ik nog een 7 tal kilometers tot aan het centraalstation. Al strompelend richting centrum, kom je diverse heerlijke buitenterrassen tegen. Mensen die heerlijk aan het dineren waren. Ik al doorlopend, met water in mijn mond van het idee alleen al, dacht van 'stop, omkeren en gaan zitten en doen waar je zin in hebt'. Zo gezegd zo gedaan. Ben heerlijk aan tafel gaan ploffen, en heb mijzelf -zeker na deze 'overwinning' van deze trip, mijzelf getrakteerd op een overheerlijk diner. En het was heerlijk. Nadien met de trein en bus naar huis toe gegaan om vervolgens even in bad te liggen om nadien gelijk naar bed te gaan. (040707) En geloof mij, ik heb geslapen...